Forever Young

updated
Dec 8, 2011 ? 0 Atashinchi ?
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

Tumblr_lsd7wiy1d11r1v34uo1_500_large

Hey silent reader! Today aku nak kongsi kenangan paling manis masa aku kecikk.
Setiap manusia akan lalui pengalaman pahit manis masa sedang meningkan dewasa ken? Sama jugak macam aku, masa kecik semua pengalaman yang aku lalui bagi aku semuanya manis. Tiada yang pahit even tawar sekalipun kecuali la masam. Kan budak kecik bau masam, sebab tu la aku ada bau tu *muahaha (oke, tak lawok) tapi aku nak gelak jugakk. Kuikuikuii.

Waktu kecik yang aku lalui dulu mybe dah tak sama dengan zaman sekarang. Yelah budak sekarang mana nak tau main galah panjang, ting ting even aci nyorok dah. Semua pakat nak main ps2 ps3 iphone laptop ipad segala bagai. Even anak sedara aku sekali pon, tapi dia lagi hebat balik kampung main dengan lembu ternakan bapak dia. Tapi yang sad nya lembu aka awang dia tuh dah kena sembelih raya korban hari tu. Bila kita tanya dia, "WAFA, AWANG MANA?" automtically dia akan jawab "AWANG DAH MASOK SYURGA" kesian kan? kakak aku sendiri yang latih dia jawap soalan tu dengan ayat yang bagi aku sangat bagos bagi budak yang baru umurnya 2 tahun++.

Okey, berbalik kepada cerita zaman aku kecik kecik dulu, aku selalu main ting ting bila dekat rumah pengasoh. Aku main galah panjang bila cuti sekolah *sanggop bangon awalawal pagi nih semangat nak main kat padang dengan jiran jiran. And then, benda yang aku paling tak boleh lupa bila aku balik dari tadika. Disebabkan aku tadika jaoh dari rumah, kadang kadang mama suruh aku stayback kat tadika sampai petang. Bila sampai je rumah, mama dah tunggu kat epan panggar. Then, waktu petangpetang abang abang aku selalu lah main guli denga jiran sebalah. aku pun suka join sekali. Main guli is the best thing okaii. Kadang kadang main layang layang sambil naik atas basikal bagi layang layang tuh terbang lagi tinggi. And yang paling best masa pegi kedai dengan mama, mana ada nak amik majalah ke apa ni aku amik kotak cokelat yang dalam tuh ad menan macam Jojo tuhh. Sekarang mana nak jumpa bendabenda cenggini lagi kan.

Itu antara kenangan yang memang sangat tak boleh dilupakan bagi aku. Bila dah besau cenggini mana ada masa nak buat cenggitu dah ken? Buat orang gelak lagi ada lah. Actually aku tulis entry ni sebab terbaca kat wall kawan sekolah aku tentang kenangan masa kecik kecik.

Korang nak tau apa yang dea tulis?

untuk kenalan2 yg lahir pd thn 80/90an, mesti ingat mase skola rendah dulu: -

* kat skola ade salesman jual buku cerita. ari ni bg list, esok mintak duit beli walaupun cerita buku tu dah tau. salesman susu pon camtu gak.
* kat library, budak2 mmg baca buku tp just tengok gamba je. bile ade program Nilam, sebok semua nak pinjam buku.
* bile ade lori vitagen nak datang sekolah,sanggup nangis nak mintak duit kt mak sbb nak beli 5 botol kecik tu.
... * RMT kat skola mkn x best, tp yg berduit pon join RMT, x phm....
* pakai pensel box yg bole bukak dpn blkg, pastu ade sharpener kat tgh2 die.
* main lwn pemadam, syg nak guna utk padam. padahal itu fungsi sbnr, utk padam!
* pakai pembaris yg bergerigi, kat dlm ade air pastu ade bende berkilat dlm air tu.
* cikgu pakai pembaris kuning pjg. Ade pemegang kat tgh2 tp x penah nmpk cikgu pgg pon kat situ.
* bulu ayam jd ramping krn sering dijadikan rotan.
* time pendidikan seni, lukis sume boleh tp bile time kaler sume hampeh. ade gak buat anyaman pakai kertas warna, kolaj la, ape la...
* main game 2D. super contra, super mario, street fighter, sume pakai tape.
* jam tgn Boy London jd idaman, sbb bole tuka2 kaler ikut suhu n cuaca.
* takut BCG tp lepas inject poyo la pulak...
* balik skola beli JoJo xpon Dendang. Tora pon best gak. Beli se mata2 nak mainan, coklat die x mkn pon.
*main galah panjang masih seronok lagi zaman ni..
*digimon antara permainan yg paling seronok time tu.. agumon la,teddymon la..jumpa org ada digimon je ajak BATTLE.. zaman digimon ni loa paling budak2 skrg rugi tak rasa..
*duit belanja standard rm0.50 ke rm1.00.. budak skrg, RM5! pehh..
* Kasut berlampu kat tapak, yg iklan die kat tV bole tembak alien tu...
* Siri kartun;DRaGON BALL, power rangers, sailormon, doraemon,ultraman, ninja turtles, Thundercats, maskman,cybercop Gaban dan mcm lg.

jgn lupe sume ni sbb zaman skrg budak2 x smpt lyn bende2 ni..asyik ngadap Facebook,PS n cyber cafe je..
kite akan sentiasa berubah, cume asal-usul kite yg permanent. huhu~ ni la baru zaman kita.. KENANGAN ni.. budak skrg tak merasa semua ni.. SHARE lah kat kenkawan lain..kompem tersengih.

*p/s: biarlah susah mane pon zaman kecik2x, ia tetap menjadi kenangan terindah.


Haa, amacam? Mesti sentap and then teros teringan semua kenangan korang enn. Okey lah, bye!


Thanks for reading :)




Older Post . Newer Post


// Forever Young-One Direction